Liian pienestä kirppishameesta täydellinen!



Ostin pari viikkoa sitten Myyrmäen Pelastusarmeijan kirpputorilta vanhan Benetton-merkkisen hameen. Koska hame oli lähes nilkkapituinen, päättelin sen olevan peräisin 80-luvulta. Täysvillainen hame oli vuoriton ehkäpä pitkän takahalkion vuoksi. Kooltaan hame oli minulle niukka, mutta ostin sen koska se maksoi alennuksessa vain kaksi euroa :)  Ajattelin, että käytän hamemateriaalin joskus johonkin toiseen tuunausprojektiin,  mutta toisin kävi!


Olen melko muodollinen pukeutuja. Minun talvi-vaatekaappini sisältää paljon erilaisia villakangasvaatteita. En siis suinkaan tarkoita villapuseroita vaan jakkuja ja villakangashameita. Kaikkien villakangasvaatteiden ei kuitenkaan tarvitse olla täysin klassisia. Urheilulliset viittaukset sopivat myös villakangasvaatteisiin tereinä tai muina raitoina. Päädyin suurentamaan hametta kirkkaanpunaisilla sivuraidoilla. Punainen villakangas on peräisin työhuoneeltani. Olin vuosia sitten lyhentänyt toiselle tyttärelleni punaisen vekkihameen ja muistin ottaneeni materiaalin talteen. Ajattelin värivalinnassa että korostan sitä, mitä en voi piilottaa. Se sopii myös pukeutumiseni perusajatukseen: mieluummin näyttävää kuin vaatimatonta.




 



Hameen tai housujen suurentaminen on helppoa tällaisillä sivulevennyksillä. Sivuraitojen kannattaa olla koko matkalla tasaleveitä, jotta lopputulos näyttää vauhdikkaalta (eikä kömpelösti suurennetulta). Minä en halunnut leventää hameen helmaa, joten toimin seuraavasti. Mittasin helmassa, hameen sivusaumassa poistoa levennyskaitaleen verran. Hameen kappaleet tulisivat siis kaventumaan mutta lopputulos olisi kaitaleiden ansiosta alkuperäisen levyinen.
Mikäli vaatteeseen tarvitaan kaitaleen leveyden verran suurennusta, kappale kiinnitetään vaatteen alkuperäisen sivusauman kohtaan. Näin lisämateriaalia saadaan vain niihin kohtiin, jotka kaipaavat leventämistä. Minä levensin lopulta hametta siten, että vyötärön kohta leveni 4 cm ja lantion kohta noin 8 cm. Vuoritin hameen joustavalla vuorikankaalla. Kapeassa hameessa joustava vuori on mukava ja kestävämpi kuin tavallinen vuori. Joustavaa vuorikangasta saa muutamassa sävyssä Eurokankaasta.









Olen viime aikoina ollut mieltynyt hieman pidempiin hameisiin. Toki suurin osa hameistani on polvipituisia mutta muutama ulottuu polven alapuolelle. Monet vaatetuunauskurssilaiseni ovat harmitelleet rumia polviaan ja tällaisessa helmamitassa saattaa olla ratkaisu kyseiseen ongelmaan. Sovittamalla löytyy varmasti se edullisin helmapituus jokaiselle. Vaikka olen vain 160 cm pitkä, tässäkin helmapituudessa jää riittävästi säärtä näkyviin.  Lyhensin hametta alkuperäisestä noin kymmenellä sentillä.









Laatikkojakku on puuvillaa. Materiaali on peräisin vanhasta kirppishameesta, jonka purin jakun materiaaliksi. Videopeligrafiikka vie ajatukset (minnekäs muualle kuin) 80-luvulle. Olen vitsaillut, että joku äiti lienee saanut hamekankaan poikansa huoneen verhoista  :) Totta tai ei, minä pidän videopelikankaasta aivan älyttömästi!








Kävelen yleensä sen verran pitkiä työmatkoja, että matalat jalkineet ovat minulle käytännöllisimmät.
Välillä on kuitenkin mukava käyttää maltillisia korkoja ja nämä nilkkurit ovat hämmästyttävän mukavat jalassa. Ovat muuten yhteiskäytössä nuoremman tyttäreni kanssa :) Näillä pysyy kumipohjan ansiosta pystyssä myös lumisilla talvikeleillä.




                                                                                                  Kuvat: Väne Väisänen



Käsilaukku on Three Bagsin vintagelaukku. Materiaali on mustaa nahkaa ja hankintahinta oli taannoin kymmenen euroa UFF:n myymälässä.

Toivon, että selitin hameen leventämisen ymmärrettävästi. Mikäli asia ei selvinnyt, laita minulle viestiä. Toki asia selviäisi paremmin jos tulisit vaatetuunauskurssilleni :) Postaan tänne ensi syksyn kurssitarjottimen kunhan kalenteriurakka on saatu valmiiksi. Arvannet, että minun kurssikalenterini täyttö on aikamoista säätämistä kun minun pitää sovittaa noin yhdeksän opiston kurssit kalenteriini :) Valmista lienee toukokuun alussa.

-Aija










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tv-insertti ilmestyy tänään: holkkihihainen paita tuunattuna miesten kauluspaidasta/ A short-sleeve kimono shirt made of a men´s shirt: the insert is today on television

Mummoni vanha 70-luvun takki päivitettynä tähän päivään